dinsdag 22 maart 2016

Winkel.....

dinsdag 22 maart alweer

Wat vliegt de tijd toch,
voor ik het besef zijn er al weer een paar dagen zonder iets geschreven te hebben.
Gisteren met de stamboom bezig geweest, mappen op de pc onderverdeeld in de 4 takken van mijn grootouders, gaat een hoop tijd inzitten en dan is de middag zo om.
Daarbij kom ik vaak van het een op het ander, soms door het nieuws en soms door iets wat ik in huis tegen kom.
Zoals het verhaal van V&D......


Winkel der weemoed 

Vandaag was ik even terug
gekleed in een blauw mantelpakje
waarvan de rok net boven de knie kwam
en het witte bloesje van een sunil-wit was-
snel nam ik mijn oude plaats in
achter de paktafel bij het vloeipapier
en ik pakte de kop en pantsjes
nog net zo snel als vroeger in,
de stofdoek vloog tussen het porselein door
de oude degelijke bruine kassa…
nee die mocht ik nog niet bedienen
want ik was “aankomend verkoopster”
en nog pas in opleiding,

toch, toch had ik in de maand al 140 gulden
nog geen 16 lentes jong

al snel werkte ik als een boender
in het Tomadovak, toen asbestplaatjes
nog veilig op het vuur mochten
grote merken gingen door mijn handen
Curver, BK, Sorbo, Leifheit en Sola
De snelkookpan was favoriet,
net als de tomaten en eiersnijders
ik verkocht me al snel als goede verkoopster!
En werd “prima interparis” op J540
waar ik de blauwe geldzakjes beheerde
de meest luxe artikelen inkocht
de tinnen kraantjeskan schitterde
op eigen gemaakte etalagetafels
met zelf gedrukte prijskaart.

Maar ook  waar….
ik de vissen uitzocht voor de pet-afdeling
de gup, neon tetra, barbeeltjes en maanvis
hun groenvoer, planten waarvan
de elodea densa mij weer als gup pleziert
ja, die opleiding……
van alle markten thuis!
en de slagzin….
Een klant moet kunnen vergelijken
anders beslist hij moeilijk!
Ik vergelijk nog eens….en denk:

Vroeger was ik Vroom en nu ga ik al bijna van Drees…….mann!
 
26-10-2004

meer gedichten op: http://gup-gedichten.blogspot.nl/



Geen opmerkingen:

Een reactie posten