vrijdag 29 maart 2013

Goede Vrijdag

Rare benaming eigenlijk die Goede Vrijdag,

want van de week had ik ook een goede maandag, goede dinsdag, goede woensdag, goede donderdag.......en daar hoor je niemand over!
Ja, en gister was het eigenlijk  witte donderdag ,
en dan morgen hebben we de stille zaterdag??????

Goede Vrijdag is de vrijdag voor Pasen. Op deze dag herdenken christenen de kruisiging en dood van Jezus.
Paaszaterdag of Stille Zaterdag volgt op Goede Vrijdag en is de laatste dag van de vastentijd. Ook de klokken luiden niet op die dag, tot 's avonds de Paaswake wordt gevierd. De volkse traditie wil immers dat zij die dag even naar Rome vliegen om er de paaseieren te halen.

Wat men toen toch allemaal verkondigde vanaf de preekstoel!
God, oh god zegt Youp van het Hek en gelijk heeft hij.
Gister keek half nederland naar The Passion, nee ik niet! Heb vroeger als kind die kruisweg wel moeten doen als boetedoening voor het snoepje wat ik gepikt had uit de vastentrommel en als je vertelde dat je zondags niet naar de kerk was geweest tijdens de vakantie aan boord schold/vloekte de priester je een schuldgevoel aan van hier tot tokio.
Terwijl ik een lief en gehoorzaam kind was/ben.
Ik zat wel op de Sint Nicolaasschool natuurlijk en je wilde toendertijd voor geen goud naar Spanje toe.

Nog steeds snap ik die priester niet..........
want we speelde geregeld "kerkje" waarbij mijn broer meestal de priester was en hij bepaalde ook hoeveel hosties je mocht! Mariakaakjes deden dienst als hostie en ranja was dan de wijn.
Best goedgelovig nagespeelt toch?
Als je dan nu de recensies leest in de NCR over the passion........
volgens: Christian Weijts...
“Het spektakel kostte vorig jaar 1,3 miljoen euro. Een beetje een kruisiging mag best wat kosten, maar vijftienduizend euro per minuut?"
 
Waren wij een stuk goedkoper uit! 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten