zondag 17 maart 2013

XVII-III

Ja, ik heb iets met  17

Al meer dan 17 jaar lang en gelukkig heb ik nog steeds dromen.
[ peggy march 1965  Let vooral op het mooie lentejurkje wat ze draagt met strik op haar buik.]

Trouwens grappig als je die titel bekijkt: de III staat voor maart/march
 Maart (ook wel: lentemaand, buienmaand, guldenmaand, dorremaand).De maand is vernoemd naar Mars, niet alleen naar de Romeinse god van de oorlog, maar tevens de planeet waar de mannen schijnbaar vandaan komen, zijn ze daarom zo dol op die chocoladereep????  

XVII
 
17de_eeuw: dat dit de tijd was van de  VOC wist ik natuurlijk wel, want we hebben hier natuurlijk de Batavia liggen, maar dat men toen in Rusland de tijd der Troebelen had……?
Ook altijd gedacht dat ik “tabak” had van dat piratenkoor op de Batavia, die overigens op de klippen liep vanwege het gemis van een goede  scheepsjongen en schipper [liedje stamt uit 1969, toen ik zelf 17 was en scheepsjongen af! ][inhaken dus]

Even terug naar de tabak, die werd toen dus verbouwd op de Utrechtse Heuvelrug en later naar de Betuwe, raar dat je soms als je het spoor terug gaat, je al snel op NS uitkomt. Tegenwoordig betekent dat dus heel casual no smoking!, komt mooi uit want ik zit in een 2de hands joggingsbroek van mijn  JD, en bij de you-tube filmpje no-nicotine reklame......
‘n Betuwe-lijntje………dwars door de papavervelden?
Kijkend naar wat kevers en natuurlijk de aardbeienvelden ,geen idée over welk ras dit gaat. Dus ik klik het filmpje weg, want ik heb  florence in de tuin en dan terugkoppelend naar de 17de eeuw zien we dat in Italië daar het volkstoneel   goed opkomt en zelfs Frankrijk verovert.
Wat cultuur betreft hebben we natuurlijk Rubens met zijn mollige vormen die we tegenwoordig terug zien in onze maatschappij, terwijl onze eigen stadhouder Willem III, die in Engeland mocht heersen, nog niet wist dat zijn eigen nazaat prins Pils samen met Heineken het hart van Argentinië zou veroveren, waardoor dit land via wat witte rookwolken de nieuwe paus mocht leveren.
In dit kader mag de Jacobsstaf niet ontbreken in mijn beschouwing van de 17de eeuw, want die zal Franciscus wel nodig hebben nu hij weer aantreed als beschermheer van alle armen  en over vele zeeën zal roeien met de riemen die hij heeft.
Hmmm…….zal ik hem wat zaad toesturen? Ik kan wel een handeltje regelen voor hem op het moestuinforum.

XVII…….deze letters zag ik in Lelystad voor het eerst op de 17de van de Wijngaard, ja wij hebben hier een wijngaard en ook een plantage, daar werken ook wel Surinamers op en laat nou uit Suriname het letterhout  komen en dat in een tijd dat men het schrijven ging leren!

Eigenlijk heel logisch allemaal……..
Lelystad mag namelijk de naam dragen van Cornelis_Lely,  die vroeger gouverneur van Suriname was. Een man waar ik grote bewondering voor heb. Grondlegger van de plannen der drooglegging van de Zuiderzee.

Terwijl  ik dit schrijf en er  muziek bij zocht en de achtergrondinfo genoot ik van de herinneringen die de muziek bij mij deden opkomen. Zoals het op zaterdagmiddag op het internaat de top 40 volgen. Ik bivakkeerde toen op afd.II wat later de Edelweisjes werd, met ‘n clubje rond de radio om alles op te schrijven en dansen voor de hoge glazen ramen voor de jongens die beneden buiten voetbalden………..
 
wij zijn 2 zusjes...jij en ik!
het hoekje.........


boer er ligt een kip...........verder strekte mijn muzikale kennis niet!
 
 
Nee, toen was ik nog geen 17! en mijn zusje: zo verlegen nog!
en ben heeeeeel benieuwd waar ik vanacht op de 17de van ga dromen............
 

 

 

 

 

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten