zondag 24 maart 2013

Watzonisme..........

Watzon-is-me.......
Ik heb het er al eerder over gehad.
Watzonisme is een  aloude stroming waar ik in Lelystad pas bewust mee in aanraking kwam. Eigenlijk is het een stroming die overal in terug is te vinden, mits je het wil/kunt "zien".


Het is alleen niet te koop!!

Als je naar de tekst kijkt/leest! [zie onderaan] zie je dat het beoefenen van watzonisme echt niet moeilijk is.
Kinderen zijn er een ster in!
Deze kaart kreeg ik vrijdag in de bus, van een kinderopvang als dankjewel voor wat goudsbloemenzaad uit mijn voorraad.
Het liedje stamt uit de jaren 30 vorige eeuw en nog steeds actueel. Economische crisis, hoge werkeloosheid, voedsel-banken ect.ect. Tijdens een gesprek van de week had ik het nog met een leeftijdsgenoot erover: wij hebben geluk dat wij opgegroeid zijn met een lagere levensstandaard als de jeugd nu. Niet alles kan meer, de opbouw van onze "beschaving" is op haar hoogtepunt geweest en we dwalen weer terug naar duur-zaamheid en de oude waarden. Reclycling is trendytopic voor menig ondernemer. Zag gister in het nieuws op RTL4 over de kledingrecycling, goed beschouwd een soort re-incarnatie van de spijkerbroek.
Er is niets nieuws onder de zon...........
TARVO-MOUT
1933
oud-brood dus.
Dit was wel nieuws voor mij!!
Nooit geweten dat daar GERST in zat.
Geen wonder dat ik gek op bier ben...
 
 
 
 
 
En ook dit is nieuw: althans voor mij!
Het recept op het blikje wortelen echter niet: Jaren en jaren heb ik me moeten verdedigen over het feit dat ik: kaneel, suiker en een klontje boter op de worteltjes doe!!!!
Eindelijk gerechtigheid gekregen van Bonduelle, of zouden ze dat erop gezet hebben om mij tot koop van hun produkt te verleiden? 5 stuks voor 3 euro = 5 x groente + 5 plantenblikjes en daar kun je dan weer een variant op bedenken en heb je 1 plantenhanger met 5 blikjes! nou waar koop je een 6delige plantenhanger in eigen design voor 1,50????
 
Ook dat is een vorm van watzonisme!
De basis ligt namelijk in het terugkeren naar kinderlijke eenvoud waar liefde, respect en genieten zich bevinden op een hoger level dan het volwassene.
Watzonisme is simplistisch qua energievoorziening delend in diverse stromen van produktiviteit en duurzaamheid. Een inter-activiteit binnen de eigen persoonlijkheid van bewustwording  door ogen.....-blikken van eigen en andermans waarden. [Deze omschrijving is slechts bedoeld voor de observerende "peuten" onder mijn lezers.]
 
Wat is het waard?
Een heleboel dus: door het zaad te schenken gaan er bloemen groeien.Als deze bloeien komen er bijen nectar eten en zorgen gelijk voor de bestuiving van planten. Wat erg belangrijk is voor onze voedselvoorziening. Bloemen zijn....... 'n boeket-reeks op de plank.
 
 Watzonisme is dus:
plant-aardig!
dier-vriendelijk!
toppunt van recycling!
 
 Watsonisme kun je in vele dingen delen!
Blue Brothers....  'n plaatje uit oude tijden.
Eigenlijk dus heel simpel........zoals in de tekst van het liedje,
vooral het laatste couplet!

Het leven dat is geen pretje
Ik weet er alles van
Ben je bedrukt, verzet je
Maak er van, wat je kan
Als je 't geluk wilt zoeken
't Hangt aan een zijden draad
En je succes wilt boeken
Luister dan naar mijn raad:

refr.:
Breng eens een zonnetje
Onder de mensen
Een blij gezicht te zien
Doet je toch goed
Vervul zo nu en dan
Hun liefste wensen
Een beetje levensvreugd
Schenkt nieuwe moed
Breng eens een zonnetje
Onder de mensen
Een blij gezicht te zien
Doet je toch goed
Vervul zo nu en dan
Hun liefste wensen
Het spreekwoord zegt:
Wie goed doet goed ontmoet

Kan je wat over sparen
Gaat het je zaak'lijk goed
Blijf dan niet aan 't vergaren
Maar geef wat uit, dat moet
Leven en laten leven
Daar komt het hier op aan
Kan je aan and'ren geven
Doe het gul en spontaan

refr...

En heb je niets te schenken
Heb je noch geld, noch goed
Kan je, wil dat bedenken
Troost brengen waar het moet
Mooie gedacht' en daden
Brengen ook zonneschijn
Maak dat op doornenpaden
Ook nog wat rozen zijn

Refr...



 
 
 
 
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten